wtorek, 24 listopada 2015

Igrzyska Śmierci

Igrzyska Śmierci

Autor: Suzanne Collins
Cykl: Igrzyska Śmierci
Ilość stron: 351
Cena okładkowa: 29,90 zł
Ocena: 10/10

Opis w książce:
Czy zdołałbyś przetrwać w dziczy, zdany na własne siły, gdyby wszyscy dookoła próbowali wykończyć cię za wszelką cenę?
Na ruinach dawnej Ameryki Północnej rozciąga się państwo Panem, z imponującym Kapitolem otoczonym przez dwanaście dystryktów. Okrutne władze stolicy zmuszają podległe sobie rejony do składania upiornej daniny. Raz w roku każdy dystrykt musi dostarczyć chłopca i dziewczynę między dwunastym a osiemnastym rokiem życia, by wzięli udział w Głodowych Igrzyskach, turnieju na śmierć i życie, transmitowanym na żywo przez telewizję. Bohaterką, a jednocześnie narratorką książki jest szesnastoletnia Katniss Everdeen, która mieszka z matką i młodszą siostrą w jednym z najbiedniejszych dystryktów nowego państwa. Katniss po śmierci ojca jest głową rodziny – musi troszczyć się, by zapewnić byt młodszej siostrze i chorej matce, a to prawdziwa walka o przetrwanie... 


Moja opinia:
Nie mogę przed wami ukrywać, że po książkę sięgnęłam dopiero po obejrzeniu filmu. Byłam wtedy jeszcze krytycznie nastawiona do jakichkolwiek książek, ale ta powieść powołała do życia moją małą obsesje na punkcie czytania. Przejdźmy jednak do rzeczy. Jesteśmy w zniszczonej Ameryce, gdzie Kapitol ma władzę absolutną nad 12 dystryktami, bez których państwo Panem by upadło.

,,Dwunasty Dystrykt. Tu możesz bezpiecznie umrzeć z głodu.''

Dystrykty są niczym domy bezdomnych, brakuje tu jakichkolwiek warunków do normalnego życia.
Po buncie Kapitol każe wysyłać 2 trybutów z każdego dystryktu na śmiertelną walkę o zwycięstwo.

,,Wesołych Głodowych Igrzysk. I niech los zawsze wam sprzyja! "

 Nasza bohaterka trafia na arenę i walczy o przetrawanie, a gdy wygra nigdy nie będzie już głodować.

Wizja okropnej przyszłości jest tematem częstym w różnych powieściach i grach. Igrzyska Śmierci jest zwieńczeniem tego tematu. Można tu znaleźć z pozoru idealny system dystryktów podległych okrutnemu Kapitolowi, jak również coś dla tych, którzy oczekują rozlewu krwii w postaci Głodowych Igrzysk. Znając moje szczęście nie przetrwałabym osobiście 2 godzin na arenie, zostałabym rozkwaszona na miazgę.  

Przejdźmy jednak do samej bohaterki. Katniss jest postacią ciekawą. W jednej sytuacji ukazuje się jako osoba twarda i nie do pokonania, a za chwilę widzimy dziewczynę, która usiadłaby i płakała w kącie.
,,Cinna zapewnił mi ogromną przewagę nad rywalami. Nikt mnie nie zapomni. Ludzie rozpoznają mnie z wyglądu i z imienia. Katniss. Dziewczyna, która igra z ogniem."

Było takich kilka chwil, ale to tylko ukazało, że Katniss ma serce, a nie bryłę z lodu. Ogółem w powieści występuje kilka wspaniałych cytatów odnośnie Katniss, znanych na pamięć przez nas, wiernych fanów. A oto mój ulubiony:

 ,,Masz w sobie tyle uroku co zdechła dżdżownica"

Nie tylko Katniss jest świetnie wykreowaną postacią, w sumie Haymitch jako postać jest dobrze przemyślany. Na początku ma gdzieś trybutów, bo interesuje go tylko aby opróżnić zawartość flaszki do dna. Widać po prostu,że próbuje zatopić, każde możliwe wspomnienie o jego pobycie na arenie morzem alkoholu. Z czasem jednak widać w nim zmianę i zaczyna pomagać Katniss i Peecie. W sumie właśnie uświadomiłam sobie, że Haymitch jest jedną z moich ulubionych postaci.

,,Oto rada. Nie dajcie się zabić."

Jest oczywiście wątek prawdziwej miłości, na moje szczęście nie taki huczny jak w innych powieściach, tylko spokojny jak morze po sztormie.Zostają nam ukazni Peeta i Gale. Nie będę wam uświadamiać, którego z nich wolę, gdyż świat jest podzielony na zwolenników i 1 i 2 zalotnika Katniss. Sama osobiście w pierwszej części nie znalazłam prawie niczego co mogłoby mnie nakłonić do podjęcia decyzji odnośnie polubienia jakiegokolwiek z chłopaków, dopiero druga część książki wyrobiła u mnie opinie o tych bohaterach.

 ,,Oboje mogą żyć. Oboje możemy żyć. Zanim zdołam się ugryźć w język, wykrzykuję imię Peety."

,,W lesie czeka jedyna osoba, przy której mogę być sobą. Gale. "

Podsumowując Igrzyska Śmierci jest powieścią, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Bezproblemowo mogę polecić tą książkę każdemu bez wyjątków. A teraz proszę o szczere  komentarze o mojej recenzji. 
~ Löwen

2 komentarze:

  1. Recenzja zdecydowanie zachęca do przeczytania książki

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy recenzja Mrocznych umysłów?????????????? :D <3

    OdpowiedzUsuń